Duben 2017

Stížnosti na maturitní slohy?

15. dubna 2017 v 16:26 | Reina-sun |  Úplňkové nářky
Ahoj všem.
Dovolte, abych se tímto článkem vyjádřila k letošním maturitním slohovým pracím z češtiny, co je nyní docela diskutované téma.
Zaprvé, já už maturitu mám - jsem dva roky po ní. Také je nutno zmínit, že jsem studovala na gymnáziu a byla jsem proto v psaní slohů dle funkčních stylů vychována. Nechci se tu vyjadřovat k Cermatu, k systému maturit, pojďme se podívat čistě na témata zadání.


Zadáno je 10 témat, které se liší funkčním stylem. Vždy je zastoupen jak formální tak neformální styl.

ZADÁNÍ 1: Žena zkoušená osudem
Zpracování: charakteristika jedné z literárních postav uvedených ve výchozím textu
ZADÁNÍ 2: Existence lidstva ohrožena!
Zpracování: vypravování s prvky sci-fi rozvíjející výchozí text
ZADÁNÍ 3: Nudný účetní a jiné stereotypy
Zpracování: článek s prvky fejetonu o stereotypech spojených s různými profesemi (funkce výchozího textu inspirativní)
ZADÁNÍ 4: Obraz od Josefa Lady
Zpracování: popis výchozího obrázku
ZADÁNÍ 5: Prokrastinace - nová metla lidstva?
Zpracování: článek do společenského časopisu zabývající se fenoménem prokrastinace (funkce výchozího textu inspirativní)
ZADÁNÍ 6: České národní obrození
Zpracování: referát (funkce výchozího textu inspirativní)
ZADÁNÍ 7: Zlo s dětskou tváří
Zpracování: úvahový text zabývající se otázkou snížení věkové hranice trestní odpovědnosti v České republice (funkce výchozího textu informativní)
ZADÁNÍ 8: Nepovedená léčka
Zpracování: vypravování o tom, jak Jean André vyvázl z léčky Emhudů, které navazuje na výchozí text
ZADÁNÍ 9: Návrh na přejmenování náměstí
Zpracování: úřední dopis, který reaguje na výzvu z výchozího textu a obsahuje návrh na přejmenování náměstí
ZADÁNÍ 10: Zahájení vodácké sezony
Zpracování: zpráva do regionálního zpravodaje o průběhu akce představené ve výchozím textu



A nyní mi vy, maturanti, řekněte: Co máte jako za problém?!
Samozřejmě všechna témata nejsou ideální - ale to nebudou nikdy. Každému vyhovuje něco jiného, každého osloví jiné téma, jiný styl, jiné možnosti zpracování. A to je dobře. Proto je témat 10 a lze si dobrovolně vybrat. Proto se téma nelosuje nebo není pevně přidělené. (BTW, kdo si myslí, že vymyslí lepší, tak může -> komentáře)
Za další, maturitní sloh je v rozsahu 250 slov za 90 minut a důležité je splnit téma i funkční styl a nedělat gramatické chyby. Nikdo netvrdí, že máte za tu dobu napsat román hodný Tolstého!! Kdo nemá moc fantazii, může si vybrat formální styl nebo naprosto primitivní popis. Důležité je splnit, ne?

Agrument, že témata ,,nebyla dost inspirativní" . Ehm. No, dovedu si živě představit, že před prázdným papírem ve třídě plné nervózních studentů, s tikajícícími hodinami, které ukazují zbývající čas, by múza každého zalezla do nejhlubšího tmavého kouta mysli. Bodejť taky ne. A i ten největší flegmatik, myslím, něco jako stres prožívá. Říká flegmatik.
Argument druhý, ,,témata nesouvisela s běžným životem studentů". Opět oponuji: co prokrastinace? Zadání č. 5 je naopak pro studenty jako dělané! A sci-fi? To je skvělé téma pro studenty, je to jeden z nejčtenějších žánrů mladé generace! Nebo vodáci, co vy na to?

Dalšími argumenty je kritika jednotlivých témat.
Např. Osudem zkoušené ženy neodkazují na současnou literaturu, ale za to na klasiku, kterou by měl znát každý. Kdyby bylo v zadání třeba jméno Betty Mahmoodyová, věděli byste, co napsat?
Fejeton je příliš těžký. Zaprvé to měl být článek s PRVKY fejetonu, zadruhé nikdo netvrdil, že tam budou pouze elementární styly. Někomu to třeba vyhovuje, má k žurnalistice blízko, tak proč ne.
Referát z národního obrození je za těchto podmínek také složitý, navíc právě toto období nemají studenti rádi. Ano, proto si ho nevyberu, když mi nevyhovuje. Co ale maturanti z dějepisu? Někdo se chytit mohl.

(Top témata pro mě? Prokrastinace, fejeton - Stereotypy, úvaha o trestní odpovědnosti, sci-fi
A noční můra? Národní obrození, úřední dopisy)

Takže závěr? Dle mého názoru, sloh se napsat v pohodě dal. Promiňte, ale kdo nezvládne popis, vyprávění nebo úvahu, není podle mě hoden maturity z českého jazyka. Ano, někdo na jazyk nemá buňky, tak ten ať si vybere to nejjednoduší, v čem si věří, například vodáckou zprávu, nešlápnete vedle.
Vychází mi toho, že zase nejvíce hejtujou a fňukají ti, co jsou buď hloupí nebo to vlivem stresu pokazili. Je mi to líto, třeba to nebude tak hrozné. A pokud ano, od toho máme září, že.


P.S. Porovnala jsem letošní témata s tématy mé maturity, rok 2015. Výsledek? Ofiko zde, moje shrnutí: 1. Líčení - Neopakovatelná krása; 2. Úvaha o feminismu - Žena v zajetí doby, 3. Článek s prvky fejetonu(!) - Má veselá jitra, 4. Zpráva o akci - Čarodějnický rej, 5. Vypravování - Jak jsem poznal vaši matku, 6. Dopis zastupitelstvu města - Pryč s bilboardy na památkách!, 7. Referát - Avantgardní literární směry (!), 8. Úvaha - Sen o lidské nesmrtelnosti, 9. Článek - K čemu se hodí cizí jazyk?, 10. Vypravování - Nespravedlivé obvinění.


Já teda nevím, ale nevidím velký rozdíl. Zvládli jsme to my, zvládnete to taky! Tohle neustálé snižování nároků na studenty mě deptá. Pak se divíme, že mladší generace jsou blbější a blbější.